12 JANUARI

I fredags var flyget typ en timme försenat, plus att det tog längre tid att landa så istället för att vara framme vid 20.00 så var vi framme vid halv tio någon gång. Var en lång resa men kollade på Walk the line, Great Gatsby och läste lite i min julklappsbok, så det gick det med. Väl framme på JFK New York tog det ganska lång tid att ta sig igenom säkerhetskontrollerna och så vidare, men när det väl var gjort satt jag äntligen i en taxi påväg till hotellet. En svarttaxi antagligen då jag fick betala typ 500 kr för en knappt fem minutersresa, så det sög. Men han var as trevlig och svarade på alla mina frågor så vafan. Påväg till hotellet hann jag se flera typiska amerikanska julbelysningar, ni vet sådana man ser i filmer! As fränt haha men kanske inte så himla fint. Väl framme på hotellet somnade jag som en stock för att sedan behöva gå upp fyra timmar senare. 
 
Tillbaks på flygplatsen, 2 timmar innan planet gick. Säkerhetskontrollerna var ännu större och tog ännu längre tid denna gång, men hade typ två timmar kvar efter att jag gått igenom dem. Så satta mig, forever alone, och käkade frukost på ett ganska mysigt stället - fattiga riddare var det, men inte riktigt vad jag hade räknat med men det var rätt gott. Sen fick jag äntligen en fönsterplats! Älskar fönsterplatser. Det var ju morgon nu med, solen hade precis gått upp så det var ganska fränt att få se både New York och sen Charlotte och tillsist Kansas uppifrån. När jag kom fram till Charlotte behövde jag typ bara vänta en timme så det var gött och sen fick jag en fönsterplats igen!! Första flygturen var jag livrädd vid starten och landningen, men de efter det andra flyget kunde jag knappt vänta tills det sista - det känns jag som att åka karusell! Jätte roligt haha. Iallafall, när jag väl kom fram till Kansas var det två personer som väntade på mig tillsammans med tre andra utbytesstudenter. Vi började åka till Topeka, vilket var typ en timmes resa - as segt. Stannade dock och köpte lunch påvägen - McDonalds såklart! Haha hinner bara hit så blir det donken.. Sen åkte vi raka vägen till campus och vi fick se vart vi skulle bo o sådär innan det blev middag på International House med resten av utbytesstudenter - vilka är typ 300 stycken i år, rekord tydligen. 
 
När det sen var dags för att sova fick alla låna kudde och en filt av International House och det kan varit den äckligaste filten i världshistorien. Inte ens värd att kallas filt. Men lika gött sov jag för det, för satan vad trött jag var! Helt sinnes. Sov typ tio timmar innan jag behövde gå upp igen, och då var det brunch på International House. Man märker verkligen genom att bara titta på deras mat hur onyttigt det faktiskt är.. Lär rulla fram om man ska fortsätta äta såhär i fyra månader. Träffade iallafall en finsk tjej, en indisk kille och en rumänsk kille som alla tre var jätte roliga. Vi hade ganska lika uppfattningar om campus och ganska lika intressen överlag, så klickade ganska bra. Efter brunchen skulle vi åka till Walmart och jag & finnen irrade runt där hur länge som helst - ingen logisk ordning på någonting och stort som satan. Tydligen den största Walmartaffären i hela USA. Fick tag i allt vi behövde iallafall, kudde, täcke, galjar, lite mat, adapter och så vidare. Sen blev vi hämtade igen för att åka tillbaks till campus, och måste säga att amerikaner kör som idioter! Jag har åkt med fyra olika människor sen jag kom hit och inte nån av dom har stannat vid en stoppskylt (!!!!!!!!) och vägarna är sååå dåliga, känns som om man åker i en traktor hela tiden. 
 
Väl tillbaka på campus packade jag upp alla mina grejer och försökte komma iordning på rummet litegrann. Det är ganska stort och har världens största garderob så det är najs! Dock bor jag endast med amerikaner och dom dyker inte upp förräns nästa helg antar jag, lagom till kursstart (vi utbytesstudenter har ju en introduktionsvecka innan kursstart). Så just nu känns det som om jag inkräktar på deras område haha men det blir nog bra det med. Innan middagen igår som serverades klockan 18 satt jag och finnen och pimplade kaffe som vi inte fått något av sen vi åkte hemifrån, så det var ganska gött! Middagen sen hålldes av "familjer" som man kan få som man kan få komma hem o käka hos, hitta på massa roliga saker med och som ska finnas där om man får hemlängtan typ. Lät jätte roligt när de pratade om allt de hittar på, men sen började de prata om kyrkan och så skulle vi alla be innan maten. Hatar människor som ska påtvinga andra att be, det är så fult. Det var människor där från bland annat Indien som antagligen är hindu eller muslim, och det kanske inte är så roligt då att behöva stå och be en kristen bön? Nae gillart inte. Hela stället känns väldigt konservativt och mer eller mindre kristet. Men det betyder inte att det behöver bli hemska fyra månader men kanske inte riktigt vad jag är van vid. 
 
Idag är det första dagen på introduktionsveckan och vi ska få schema för resten av veckan, mer vet jag faktiskt inte haha. Alla européer ska vara i International House klockan 9 - nu är klockan snart 7 - och jag, finnen och rumänen har bestämt träff utanför vår lobby (vi bor i samma område på campus, as najs!) för att slippa gå ensamna, lite som man gjorde när man var tio haha. Så har typ ingen aning om vad som ska hända eller ske den här veckan. Det enda jag vet är att jag behöver åka tillbaka till Walmart för att köpa värmeljus, det är så stört kallt i korridorerna! Jag har behövt sova i tjocka mjukisbrallor och en stor tjocktröja för att inte frysa - men fryser lik förbannat ändå. Förkyld har jag varit enda sen jag åkte också, men tror det börjar bli bättre nu, hoppas det iallafall. Inte så bra att behöva ligga o frysa när man är förkyld! Haha bitter tjej. Fick ändå internetet att funka igår, det kändes gött! Men har endast guestnet nu för vi får inte tillgång till det vanligt förrns på tisdag, men det är ju redan imorgon så det ska väl gå bra. Men nu ska jag hoppa in i duschen och käka lite frulle (gröt och ägg, MUMS).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0